Strategiesimulatie met de business flight simulator

In de toekomst kijken kan niemand. Wel kun je proberen meer grip op de toekomst van je organisatie te krijgen door te simuleren. Liefst data-driven. Ik gaf in een eerder blog een simpel voorbeeld. Nu een voorbeeld van een complexere bedrijfssituatie waarin we ook gaan simuleren.
Casus
Een fabrikant ziet door de toenemende vergrijzing verdere groeimogelijkheden voor zijn trapliften. Aan welke knop gaat hij draaien? Zou een vergroting van het advertentiebudget zinvol zijn? De fabrikant wil een budgetverhoging van 25% vergelijken met het effect van ‘gratis reclame’ ofwel van Word of Mouth (WOM) van tevreden kopers. WOM kost immers niets. Het is onverdachte informatie en wekt relatief veel belangstelling bij nieuwe potentiële kopers. Om dit te onderzoeken is een system dynamics model ontwikkeld dat het commerciële traject in beeld brengt.
Kern van het model
Potentiële kopers kunnen veranderen in serieuze ‘Aspirant-kopers’ door de advertenties of door WOM. Er is nog een derde factor: de beschikbaarheid van de uitgekozen lift. Dat kan bepalen of ze bestellen of afhaken. Het volledige model houdt hier rekening mee. Datzelfde geldt voor de aspirant-kopers die in het traject alsnog afhaken omdat het niet vlot loopt, dan wel (te) lang duurt.
Het model wordt gevoed met de feitelijke data van de onderneming. Zo ontstaat de base case, waarvan hier een stukje wordt weergegeven.

Figuur 1: Kern van het model
Simulatie
De ‘Potentiële kopers’ stromen als ‘Belangstellenden’ door naar de stock ‘Aspirant-kopers’ en zorgen zo voor verhoging van het sales volume. We willen simuleren uitgaande van de base case en veranderen daarom niets aan de WOM. Dat is ook een knop waaraan de fabrikant zou kunnen draaien; bijvoorbeeld door een klantvriendelijkheidstraject te starten. Hij wil echter eerst nagaan welk positief effect een +25% verhoging van het advertentiebudget oplevert? En waarin zou + 50% resulteren? De simulatie start per 1–1–2023 (sales = 0) en loopt vijf jaar door; tot en met december 2027.

Figuur 2: Effecten simulatie in beeld
Effecten
De simulatie laat zien dat de verkopen inderdaad toenemen, omdat het aantal ‘Aspirant-kopers’ toeneemt en er minder mensen afhaken. De blauwe lijn is de base case. Met de rode lijn wordt de +25% budgetverhoging getoond, en met de groene de +50% verhoging. Deze verhoging zet minder zoden aan de dijk dan de eerste 25%. Bovendien droogt de stock ‘Potentiële kopers’ daarmee sneller op zodat al eerder naar nieuwe afzetgebieden gezocht moet worden.
Het complete model beschrijf ik in mijn boek Business Flight Simulator. De resultaten worden hier getoond in de stocks, maar ze kunnen uiteraard nauwkeurig worden uitgelezen in tabellen of grafieken; hiervan nog een voorbeeld (Sales in euro, cumulatief).

Figuur 3: Sales simulatie
Met simulatie helpen we de besluitvorming in complexe situaties. Living business modellen leveren ons ‘foresight’: de effecten van mogelijke keuzen. De system dynamics software doet het rekenwerk.
Moeilijk? Het is niet complexer dan het werken met spreadsheets. Wil je hier meer van weten? Doe mee op 8 november 2024. Ik verzorg dan een masterclass “Strategiesimulatie met de business flight simulator“.