Agility Based Strategy: je werknemer zien als kleine ondernemer

“Als je als organisatie succesvol wilt zijn en vooruitgang wilt boeken, heb je een zekere strategische beweeglijkheid nodig”, hoorde ik laatst. Dat is nog zwak uitgedrukt, vind ik. Je strategie moet er zelfs op gebaseerd zijn.

Een organisatie kan wat mij betreft niet zonder een Agility based strategy. Het is niet voor niks dat ik ‘Agility based strategy’ heb gebruikt als de subtitel van mijn boek ‘De wendbare organisatie. Een op wendbaarheid gebaseerde strategie heeft ingebouwde flexibiliteit.

 

Een nieuwe manier van denken en werken

De veranderingen in onze turbulente en dynamische wereld het hoofd bieden en tegelijkertijd met je organisatie de juiste richting op bewegen vraagt sowieso om een nieuwe manier van denken. Maar ook om een nieuwe manier van werken.

 

Data driven & employee centered

De crux zit ‘m wat mij betreft in twee zaken: het data driven werken door gebruik van de juiste stuurdata én bij het betrekken van de medewerkers in je bedrijf die willen meebewegen.

Het plaatje laat dat nog eens zien. Schematiserend zou je je eigen stijl kunnen plotten.

Schematiserend zou je je eigen stijl kunnen plotten. Gebruik je de data om terug te kijken en je mensen te informeren. Of ga je een stap verder; kijk je vooruit en stel je vragen over hoe uitdagingen kunnen worden aangepakt. Of ga je nog een stap: betrek je medewerkers als co-designer bij de oplossing. Dan zie je medewerkers als kleine ondernemers. Ze doen en denken in het belang van de organisatie.

 

Beslissingskwaliteit verhogen

Om de beslissingskwaliteit dan te verbeteren zou je ook eens moeten denken aan het uitvoeren van simulaties. Hierover gaat mijn boek ‘Business Flight Simulator’ dat onlangs is verschenen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *