De organisatiecockpit
Een managementdashboard met drie soorten informatie
Je weet misschien dat ik vroeger bij Fokker heb gewerkt. Helaas nooit als vlieger; laat je niet in de war brengen door de foto. Vlieger worden was een jongensdroom die niet in vervulling is gegaan. Maar de luchtvaart is een sector die niet alleen bij mij tot de verbeelding spreekt. Managers zijn enthousiast over wat er van de luchtvaart valt te leren. Mijn boek ‘De Cockpit van de Organisatie’ speelt er op in. Een vlieger brengt het vliegtuig van A naar B. En de manager brengt zijn organisatie van A naar B. Dat is de analogie.
Een vlieger wordt getraind – in de simulator, maar ook on the job – om effectief de juiste data te selecteren en te analyseren. Waarom? Anders gaat het mis. Een vlieger denkt defensief: wat kan er misgaan, en wat moet ik doen als het mis gaat. Of nog beter: hoe voorkom ik dat? Dit leidt ertoe dat de vlieger ervoor zorgt dat hij voortdurend alles weet van de status van het vliegtuig: het bestuurde systeem. Bovendien moet hij (het besturend systeem) zich helder bewust zijn van het vliegtuig in relatie tot de omgeving. Hij moet over ‘situational awareness’ beschikken. Dit alles leidt tot ‘transformative power’ in de cockpit. Dit is het besef bij het besturend systeem dat het besturend systeem moet veranderen of de koers moet wijzigen. Dit besef is er door de voortdurende representatie van de toestand van vliegtuig en zijn systemen, en de omgevingsvariabelen van het vliegtuig. Dat besef is een voorwaarde om het vliegtuig veilig en efficiënt van A naar B te brengen. En het heeft geleidt tot een ongekend record for safety van de luchtvaart. Al met al genoeg reden om de cockpit te gebruiken als metafoor voor het management dashboard. Er bestaat ook genoeg reden de lijn door te trekken en de verschillende typen informatie die de vlieger in de cockpit voorgeschoteld krijgt, ook in ‘de cockpit van de organisatie’ te gebruiken.
Het boek ‘De cockpit van de organisatie’
‘De Cockpit van de Organisatie’ heb ik geschreven in 1996, maar daarna in een nieuwe drukken steeds geactualiseerd. In mijn adviespraktijk merk ik elke dag weer dat ‘De Cockpit’ nog steeds een inspirerend vertrekpunt voor veel managers is. Waarom? Het boek behandelt technische en sociale aspecten van het optimaal gebruik van data voor de sturing van jouw organisatie. Als jij dat ook wilt moet je over specifieke kennis en vaardigheden beschikken. Het is belangrijk dat je weet
- hoe je strategie en executie afstemt
- hoe je een causaal business model kunt maken
- hoe je de ‘echte’ prestatie indicatoren gaat bepalen
- hoe je KPI-scores om kunt zetten in verbeteractiviteiten.
Is deze materie ook interessant voor jou, kijk dan eens verder op mijn site. Je vindt verschillende manieren waarmee ik je kan helpen. Wil je alvast wat meer weten welke typen informatie je zoal in jouw Organisatiecockpit moet opnemen, bekijk dan deze video, waarin je ook meer vindt over de cockpit-metafoor.
